onsdag 7 september 2011

ESPAÑA came my way


Förra veckan drog jag till Spanien. Förutom att göra lite jobb så var en av anledningarna att hälsa på min vän Mapi, som jag lärde känna när vi båda bodde i Chile. Första stoppet blev därför hennes hemstad Zaragoza.

Där hittade jag söta tanter på en parkbänk och blev extra glad när en av dem hade lila hår.

Och gatukonst som fick mig att känna mig som i Latinamerika igen.

Vi hann med en snabbvisit till deras landställe i Cadrete. Jag fick träffa hennes gulliga mamma som bjöd på typiska spanska lunchrätter.

I den 35-gradiga värmen var det skönt med ett dopp i deras pool.

Zaragozas tågstation var en märklig historia. Så öde och stelt och futuristiskt. Fick lite Nordkoreavibbar på nåt sätt. Härifrån åkte vi tåg söderut mot Valencia.

Dags för tomatfestivalen La Tomatina som äger rum varje år i slutet på augusti i den lilla staden Buñol. Människor kommer från hela världen för att delta i ett galet tomatkrig. Klockan nio på morgonen började uppladdningen med öl och sangria.

På given startsignal startar kriget! Lastbilar kommer fullastade med tomater som sedan kastas runt kors och tvärs över gatorna. I exakt en timme är det fritt fram att mula vem man vill!

Kladdigt och härligt!

Många hade simglasögon på sig för att skydda ögonen från svidande tomatjuice.

Alla blev vi ljusrosa och hade tomatbitar ändå in i öronen. Men vad gör man inte för att få bocka av sin bucket list =) Jag kan inte motstå sådana här knäppa upplevelser.

Tillbaka till Valencia där jag höll till största delen av resan.

I Valencia finns en härlig strand bara tio minuter med buss från centrum.

Där blev det förmodligen årets sista dopp.

Mapi imponerade genom att hänga kvar en bra stund i den där basketkorgen.

Och jag föll såklart pladask för den här kitschiga flodhästen på strandpromenaden.

I Valencia mötte vi upp min Göteborgskompis Maja som varit i Barcelona några dagar. Jag introducerade ivrigt "clara" för henne. Alltså öl med citron, som blev vår stora favorit. Ibland är det öl blandat med citronläsk och ibland med citronjuice. Men alltid lika gott, fräscht och svalkande.

Vi bodde på flera ställen i Valencia, men det sista var det bästa. Mysiga Home Youth Hostel.

Vi gjorde rundor där vi åt och drack oss runt barerna i den gamla stadskärnan. En kväll blev det blåmusslor.

Och så njöt vi av den baskiska tapasvarianten pintxos. Man plockar från bardisken och sedan betalar man för antalet pinnar man har kvar på tallriken.

Vi var även kulturella och gick på modernt konstmuseum.

Besökte den 8000 kvadratmeter stora Mercado Central.

Där det till och med hängde tavlor bland frukten.

En mexikansk restaurang som hade stängt för siesta. Men vad gör det när porten är så här fin.

Jag fyllde på hjärtat med hus-, färg- och gatukonst-vyer

En dag besökte vi Oceanografic där man kunde spana på hajar i glastunnlar.

Åt friterad camembert med tomatmarmelad och blåbärssylt. Till det drack vi Agua de Valencia, som är en coctail i tillbringare som består av cava, apelsinjuice, vodka och gin.

Drack drinkar på Chill Out.

Vidare till Madrid där jag hittade ännu fler häftiga gatumålningar.

Vi åkte till den mysiga och hippa stadsdelen Malasaña. "Titta Maja, en röd söndrig stol, den gör vi nåt med!"

Maja lydde och posade snällt för mig.

Jag dog lite vid åsynen av det här stiliga pensionärsparet och av gatan i nedgående solljus. Spanien, du överraskade och levererade! Vi ses säkert snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar