måndag 10 februari 2014

VALHAJAR OCH MOÇAMBIKISKT STRANDLIV

Dags för sista delen om min och Johannas reportageresa i Zimbabwe & Moçambique. Nu om våra äventyr i den lilla kustorten Tofo. Fem på morgonen blev vi upphämtade av en minibuss vid ett hostel. Vi var fyra backpackers och tänkte oj, det här kommer visst bli bekvämt. Så fel vi hade. Nästa stopp var nämligen Maputos busstation där vi stod still i ungefär två timmar medan bussen fylldes på till bristningsgränsen med passagerare.
Bara att komma ut från staden tog en evighet och sedan stannade vi i varenda liten håla.

Typ tio timmar senare var vi äntligen framme! Ljuvligt! Sandstrand och Indiska Oceanen. Allt förlåtet.

Främsta anledningen till att vi valde att åka till Tofo var för att det är ett av världens bästa områden att se valhajar på. Vi bokade in oss på en tur redan dagen därpå för att vara säkra på att få se några.
Vår guide satt på en tennisdomarliknande stege i mitten av gummibåten för att spana efter ljusa skuggor under vattenytan. Vi andra satt redo med cyklop och simfötter, redo att snabbt som ögat ge oss ner i det blå vid signal.
Vågorna var riktigt höga och vilda och sikten var dålig och grumlig. Vi famlade blint och upptäckte inte valhajen förrän den var precis intill oss. Jag hamnade precis framför det stora huvudet och fick raskt paddla mig åt sidan. Men ingen fara alltså för valhajar äter bara plankton.
Den rörde sig ganska snabbt men ögonblicken när vi simmade bredvid var magiska. En av hajarna var runt åtta meter lång.
Vi träffade senare en valhajsforskare och hon sa att alla valhajar har ett unikt mönster av prickar, likt ett fingeravtryck, och uppmuntrar alla som har bilder att skicka in så att de kan spåra olika individer och hålla koll på hur de rör sig över världen.
Efter ett otal antal kallsupar, sjösjuka och ett kämpande med att få bra material till vårt resereportage sjönk vi ner på en servering och laddade på med pizza och läsk. Möra men väldigt nöjda med att ha rott i land vårt mission.
Kokos är en viktig ingrediens i många grytor i det moçambikiska köket.
Varje eftermiddag spelades det fotboll på stranden.
Dagarna tillbringades med att bada, hänga på stranden, vara lite sjuka, äta, jobba med text och bilder på verandan och att samla in intryck och material till ett resereportage.

Morgonaktivitet på stranden: fiske och utlotsning av dykare och snorklare.

Det var ganska mycket lågsäsong när vi var där så bordsgrannarna på restaurangerna var inte så många. Myggen var desto fler.
En dag åkte vi in till grannstaden Inhambane. Hamnstaden har haft en viktig roll i sjöfartshandeln vid Afrikas östkust och besöktes redan för tusen år sedan av arabiska sjöfarare. På 1500-talet kom de första portugiserna till Inhambane i samband med Vasco da Gamas expedition till Indien och i slutet av 1800-talet blev Moçambique en portugisisk koloni.
De turkosa väggarna vid cafét Verdinhos var smashing. Vi fikade och posade och drog sedan vidare till ett litet kulturcenter med en fin hantverksaffär.
Tillbaka till Tofo och den bästa eftermiddagstimmen när allt är guldgult och harmoniskt.
Här finns vårt resereportage att läsa: GP Resor: Tofo toppar med haj och sol

söndag 12 januari 2014

CREATIVE SOULS IN MAPUTO

Min och Johanna Wimans reportageresa gick vidare. Efter Zimbabwe väntade cirka tio dagar i Moçambique. De flesta av dessa tillbringades i huvudstaden Maputo.
Vi träffade de härliga tvillingsystrarna Nelly och Nelsa Guambe som har startat landets första vintageföretag.
Ända sedan barnsben har de följt med sin mamma till secondhandmarknader och deras egen garderob har länge bestått av egensydda klänningar. Men det var när de träffade den svenska textilingenjören Amanda Ericsson från Borås på en workshop som de tog steget att starta sitt egna klädmärke Mima-te.
Affärsidén är enkel men sällsynt i Moçambique – att skapa nya vackra plagg av begagnade kläder.
  – Jag älskar att ge mig ut i det okända och inte veta vad jag ska komma hem med. Marknaden är stökig och trång, massor av människor, bilar som tutar och drivor av plagg. Utmaningen är att hitta det där som fångar ögat – ett vackert tyg, prickar, blommor. För mig börjar skapandeprocessen där, säger Nelsa. Nelly visar upp några av deras senaste skapelser.
Utsikten från Nelly och Nelsas lägenhet. När intervjun var färdig bjöd de in oss att stanna kvar på middag. Vi drack vin på deras balkong och satt sedan länge och pratade över en krämig kryddig gryta.
Vi fick lära oss mycket om Moçambiques secondhandbusiness. En stor del av kläderna kommer från välgörenhetsorganisationer i väst men det kommer även stora containrar från Asien med massproducerade kläder som aldrig blivit sålda. Inköparna får knappt se vad som finns i de stora klädbalarna, utan får bara chansa. Långt ifrån allt kommer till användning. Mycket bränns eller hamnar på soptippen. Pälsar och skidjackor hör inte till ovanligheterna, och vem behöver det i tropiska Moçambique?
Överlag är Maputo en väldigt sliten stad men här och var finns vissa riktigt tjusiga byggnader.
En dag träffade vi den berömde biskopen och fredskämpen Dinis Sengulane som blivit kallad för Moçambiques svar på Nelson Mandela. Efter att inbördeskriget i Moçambique tog slut, startade han fredsprojektet TAE (Transformaçaõ de Armas en Enxadas på portugisiska). Under kriget flödade miljoner pistoler och andra vapen in i landet och många av dem är än i dag gömda eller begravda. TAE jobbar med att minska det stora antalet vapen som finns i landet genom att samla in vapnen och erbjuda någonting i utbyte – som en spade, cykel eller symaskin. Efter att de desarmerats lämnas de till en grupp konstnärer, som får fria händer. Korset han bär på bilden är gjort av vapen.
En av landets mest kända konstnärer är Gonçalo Mabunda som är en av dem som skapar konst av TAE:s insamlade vapen.
De flesta vapenkonstnärerna håller till på kulturcentret Nucleo d’Arte. Den stol som Arlindo Andrade sitter på är exempelvis skapad av granater.
Vapenkonstnären Fiel dos Santos har själv starka minnen från inbördeskriget och lever med minnena av hur hans bror kidnappades och tvingades bli soldat. För honom är vapenkonsten ett sätt att förmedla hopp och motståndskraft. Länge kände han en stark avsky inför materialen.
– Självklart reflekterar jag över vad det är jag har i händerna eftersom det har använts till att döda människor. Det är som en mur jag måste tränga igenom varje gång för att kunna skapa någonting. Men jag känner att det har betydelse, både spirituellt och rent konkret. Efter att jag gjort färdigt en skulptur kan jag säga till mig själv: de här vapnen kommer aldrig att döda en människa igen. Det är mitt sociala bidrag till samhället och jag vet säkert att det betyder något, säger han.
De mysiga ateljéerna på Nucleo.
Ibland stannade vi kvar på vårt guesthouse för att skriva, greja med bilder och planera.
Eller strövade runt lite planlöst och bara tittade.
Vi följde med Göteborgstjejen Lisa till Polana Canico, en enkel och fattig stadsdel i utkanten av staden (som inte syns på den officiella kartan), där hon skulle träna med danskompaniet Wuchene.
Efter den kraftfulla och aggressiva krigsdansen zigubo var det dags för Lisas lindyhopprojekt som går under namnet Maputo Afro Swing. Förra sommaren tog hon med sig ett gäng av proffsdansarna till Sverige för att uppträda på t ex Herräng Dance Camp och på Nefertiti.
Traktens barn trängdes vid dörren och gluttade storögt in genom fönstren.
Gissa om jag älskade att det var livetrummor under hela dansklassen? =)
Vi följde med några av dansarna och musikerna hem för att göra ett hemma-hos-reportage. Här bodde fyra bröder plus en släkting och den ena brorsans fru och barn. Båda föräldrarna är döda.
Ett typiskt rum hos dem. Både väggar och golv täckta av textilier för att skapa en mysigare känsla.
De har gemensam ekonomi och försörjer sig på lite av varje: på musik och dans, plantodling och på en bar/kiosk som de byggt i anslutning till hemmet. Vi fick veta att självaste Timbuktu varit på besök och att de jammat tillsammans.
När vi var i Moçambique gjorde vi också en avstickare till en kustort tio timmar norrut. Men om äventyret med valhajar och annat får ni veta mer om en annan gång.

torsdag 2 januari 2014

ÄVENTYR I ZIMBABWE

I början av november var det dags för mig och Johanna Wiman att åka iväg på reportageresan till södra Afrika som vi hade planerat för i månader. Efter nästan ett dygns resande kom vi äntligen fram till den pyttelilla flygplatsen Victoria Falls i Zimbabwe och checkade in på det här hostelet.
Den lilla staden som har samma namn som de berömda vattenfallen hade mer av bykänsla. Röda jordvägar, blommande akaciaträd och fler turistföretag än "vanliga" affärer. Guideboken varnade för att promenera runt på kvällarna, men inte på grund av kriminalitet utan för att man kan stöta på kringströvande vilda djur.
Middag på Mama Africa.
Och öl på hostelet där det fanns många rastafari-snubbar och konstnärer som ville visa upp sina alster av återvunna material.
Victoriafallen! Som är dubbelt så högt som Niagarafallen. Det var torrt och vattennivån var ganska låg när vi var där men det var ändå oerhört mäktigt. Älskar vattenfall!
Ibland stötte vi på vårtsvin och sådana här antiloper som heter buskbock.
Och en bedårande skolklass på utflykt.

Sådana här apor sprang omkring överallt och många av dem bar sina små bebisar upp och ner under magen.

På kvällen åkte vi på en sundowner cruise längs med Zambezifloden som rinner mellan Zimbabwe och Zambia.
Det bästa var flodhästarna som simmade omkring bredvid båten.
Sedan tog vi oss vidare i landet och efter en dags bussresa nådde vi Gweru och Antelope Park. Första natten bodde vi i sånt där lyxigt tält med trägolv och möbler. Johanna fick fnatt när hon fick syn på en spindel på väggen. Hon gav mig i uppdrag att hitta den och döda den, men jag var nog inte riktigt rätt person för den uppgiften. Jag skrattade mest åt henne och skyllde på att det var snudd på omöjligt att lokalisera den. Vi bäddade istället in oss i våra myggnät och lyssnade på lejons rytande.
Anledningen till att vi åkte hit var nämligen för att göra ett reportage om ett världsunikt lejonprojekt. Här finns ett ambitiöst uppfödningsprogram med målet att så småningom kunna släppa ut lejon i det vilda. Detta för att bevara Afrikas hotade lejonstam som sedan 1970-talet minskat från 200 000 lejon till omkring 12 000-20 000 stycken idag. Det rivstartade med att vi fick gå på en så kallad lion walk med två lejontonåringar. Inga vapen, inga stängsel, bara en noggrann säkerhetsgenomgång och varsin träpinne.
Anledningen till att man bokstavligen går ut och går med dem är att fungera som en supportande flock så att de kan känna trygghet att jaga. När lejonen sedan blivit tillräckligt skickliga jägare flyttas de till ett större inhägnat område, ett eget ekosystem, och får där ungar som aldrig kommer i närheten av människor. Det är till slut de som ska släppas ut i det vilda.
Och yes, vi fick röra vid dem flera gånger och gå riktigt nära på egen hand för att ta sådana här läskiga bilder. Som med alla djur gällde det att de inte skulle känna av att man var rädd, vilket man såklart var. Men den viktigaste instruktionen av dem alla var att alltid alltid hålla en högre ögonhöjd än dem. Bara på det sättet kan illusionen om att vi är starkare än dem upprätthållas. Man fick alltså absolut inte böja sig ner för att knyta sina skor eller plocka upp något man tappat.
Till centret kommer resenärer från hela världen och det finns flera volontärprojekt att delta i. En av deras viktigaste arbetsuppgifter är att gosa med lejonungarna så att de skapar band till människor.
Buffé tre gånger om dan av Sheila med världens varmaste leende. En dag fick vi åka till ett utbildningscentrum där traktens barn får gratis undervisning om Afrikas ekosystem och lejonens viktiga roll.
På kvällen fick vi turen att åka på en "night encounter" där man får följa de lite äldre lejonen från steg 2 när de kvällsjagar. Med två pickuper och specialbelysning försökte vi hålla oss i närheten av dem och "hjälpa" dem att hitta byten. Fasligt spännande och fick en sån ljuvlig "nu lever jag-kick". Ibland försvann lejonen i mörkret men vi hittade dem alltid igen tack vare de oerhört skickliga och modiga guiderna. Det gick fort i den snåriga vegetationen och det gällde att hålla in sina kroppsdelar och huka sig för grenarna som man knappt såg.
De fällde inget byte just den kvällen men hittade däremot ett kadaver som fällts av hyenor eller en gepard.
På Antelope Park fanns även fyra föräldralösa elefanter som de tagit hand om. Alltså deras hud är så himla fascinerande. Pansartjock!
Vi fick också rida en vända på savannen på dem.
En dag var det match i den udda sporten polo crosse, alltså som en blandning av hästpolo och lacrosse.
När det blev lördag gjorde vi som volontärerna alltid gör, åker in till den närliggande staden Gweru för att besöka olika barnhem som parken stöttar. Här mötte vi folk på väg hem från en gudstjänst.

Så häftigt att se att det är samma fotbollsspelare som dyrkas världen över. Några veckor tidigare fotade jag Messi och Ronaldo hängandes på ett pojkrum i Uddevalla, nu på ett barnhem för killar som tidigare bott på gatan.
Och allt detta hände under bara sex dagar. Sedan var det dags för resans andra kapitel: Mocambique.